Tesla întâlnește dificultăți în implementarea hardware-ului AI5 pentru condus autonom, amânând lansarea așteptată inițial pentru 2025. Această întârziere influențează dezvoltarea robo-taxi-ului Cybercab, planificat pentru 2026, care va trebui să funcționeze cu hardware-ul actual, AI4, mai puțin capabil pentru autonomia completă. În timp ce Elon Musk promitea un salt de zece ori mai mare de putere pentru sistemele de conducere autonome, acum dezvoltarea hardware-ului a fost amânată pentru mijlocul anului 2027, afectând planurile de producție și inovare ale Tesla.
De la hardware HW5 la AI5: promisiuni și amânări
Inițial, AI5 a fost prezentat ca o evoluție esențială pentru atingerea autonomiei fără intervenție umană, fiind promis ca fiind de zece ori mai puternic decât AI4. În iunie 2024, Elon Musk anunța că acest hardware va fi disponibil în a doua jumătate a anului următor. În realitate, Tesla a clarificat recent că nu va putea produce în volum suficiente plăci cu AI5 până la mijlocul lui 2027, ceea ce înseamnă că actualele modele vor rămâne echipate cu AI4 pentru o perioadă mai lungă. Acest lucru limitează obiectivul de a avea un sistem complet autonom, fără șofer, în următorii ani.
Pentru proprietarii Tesla, acest fapt înseamnă că hardware-ul de bază nu devine brusc învechit. Compania se bazează pe optimizări software pentru a maximiza potențialul AI4, în timp ce dezvoltarea hardware-ului de ultimă generație continuă. Promisiunea unui salt tehnologic radical rămâne deocamdată în planurile pe termen lung, fără o dată precisă pentru implementare.
Impactul asupra proiectului Cybercab și autonomia completă
Amânarea lui AI5 influențează direct planurile pentru Cybercab, robotaxi-ul fără volan, gândit să funcționeze fără intervenție umană. Proiectul era programat pentru producție în al doilea trimestru din 2026, însă utilizarea hardware-ului actual pentru primele loturi ridică probleme legate de siguranță și funcționalitate. Întârzierea hardware-ului crește riscul ca vehiculele să fie folosite cu un sistem incomplet sau insuficient pentru navigarea autonomă.
În plus, Tesla a sugerat explicativ că în cazul în care hardware-ul nu va fi suficient de performant, va fi necesar să fie păstrat un volan și pedale, ca opțiune de siguranță, chiar și pentru mașinile fără șofer. Elon Musk respinge însă această idee, menținând promisiunea de vehicule complet fără control uman. Asta implică utilizarea limitată a sistemelor de conducere autonome actuale, bazate pe AI4, până când hardware-ul de ultimă generație va fi disponibil în volum și la timp.
Ce urmează pentru tehnologia FSD și AI6
Întârzierea lui AI5 nu întrerupe dezvoltarea software-ului, dar o schimbă considerabil. În prezent, inginerii trebuie să optimizeze modelele existente pentru a face față limitărilor hardware-ului. Acest proces poate genera rezultate temporare, dar și obstacole în dezvoltarea unei autonomii totale.
Anunțul despre un AI6, planificat pentru o generație ulterioră, indică faptul că ritmul promisiunilor depășește planurile industriale. La momentul actual, Tesla prioritizează actualizarea și îmbunătățirea AI4, în timp ce proiectează următoarea platformă AI pentru viitor. Pentru potențialii clienți sau investitori, această situație subliniază importanța monitorizării continue a evoluțiilor, deoarece promisiunile și dezvoltările din domeniu evoluează rapid, fără garantarea unei implementări eficiente pe termen scurt.

Fii primul care comentează