Singaporeul a raportat o creștere a numărului de tancuri “rogue” sau “shadow fleet” care operează în apele sale teritoriale și în jurul unuia dintre cele mai aglomerate coridoare maritime din lume. Conform datelor furnizate de Lloyd’s List Intelligence, cel puțin 27 de astfel de nave au tranzitat Strâmtoarea Singapore în prima parte a lunii decembrie, iar alte 130 se află grupate în jurul Arhipelagului Riau din Indonezia.

Aceste nave, cunoscute și sub numele de “shadow fleets”, operează într-o zonă gri din punct de vedere regulamentar, evitând sancțiunile impuse de guvernele occidentale. Ele folosesc metode precum schimbarea steagului, falsificarea datelor de înregistrare și dezactivarea sistemelor de urmărire pentru a evita detectarea. De asemenea, aceste nave efectuează transferuri de marfă riscante între nave, sub acoperirea nopții, ceea ce poate crea riscuri serioase pentru siguranță și mediu.

Conflictul din Ucraina și Orientul Mijlociu a dus la o creștere a sancțiunilor occidentale împotriva exporturilor de petrol din țări precum Rusia și Iran. Ca urmare, a apărut o rețea maritimă paralelă, neoficială, pentru a menține în mișcare petrolul sancționat. Strâmtoarea Singapore este o arteră vitală pentru comerțul maritim global, transportând aproximativ o treime din bunurile tranzacționate la un moment dat pe parcursul călătoriilor lor.

Principalele beneficiare ale utilizării shadow fleet-urilor sunt Rusia, Iranul și Venezuela, care vând combustibili fosili prin intermediul acestor nave. China și India, cei mai mari cumpărători de petrol rusesc, beneficiază de reduceri semnificative, achiziționând petrol la prețuri sub limita de 60 de dolari pe baril impusă de Occident. În plus, navele shadow fleet pot cauza probleme serioase, inclusiv accidente și poluare a mediului, având în vedere vârsta și lipsa asigurării acestor nave.

Guvernele au luat măsuri pentru a combate utilizarea shadow fleet-urilor, inclusiv inspecții fizice ale navelor și verificări ale asigurării. De exemplu, Regatul Unit a impus sancțiuni asupra a 135 de nave shadow fleet și a două companii legate de acestea, în încercarea de a reduce capacitatea de transport maritim a Rusiei și de a diminua veniturile sale din energie. În concluzie, problema shadow fleet-urilor rămâne o provocare semnificativă pentru comunitatea internațională, necesitând o abordare coordonată și eficientă pentru a preveni evaziunea sancțiunilor și a proteja siguranța și mediul maritim.