Autoritatea Națională pentru Reglementarea și Administrarea Comunicațiilor (ANCOM) sfătuiește cetățenii să fie vigilenți în timpul perioadei de oferte speciale de Black Friday, acordând atenție atentă opțiunilor și condițiilor de livrare, precum și verificând acuratețea informațiilor pe tot parcursul procesului de cumpărare online.
Instituția atrage atenția utilizatorilor să nu răspundă la mesaje (SMS, email) care par trimise de un furnizor de servicii postale și care solicită accesarea unui link și completarea de informații personale, cum ar fi datele cardului bancar, pentru livrarea unei comenzi.
Pe durata campaniei de Black Friday, ANCOM recomandă consumatorilor să verifice cu atenție opțiunile de livrare, condițiile de transport și autenticitatea informațiilor. În cazul în care cineva a fost înșelat sau a răspuns la un astfel de mesaj, este indicat să contacteze compania de curierat și să reporteze cazul poliției pentru demararea unei investigații. De asemenea, dacă coletul a fost plătit la primire (contra ramburs), destinatarii trebuie să se asigure că au comandat personal sau un membru al familiei bunul respectiv online, înainte de a plăti suma solicitată.
Potrivit ANCOM, pe lângă verificarea prețului, a veridicității produsului, a condițiilor de retur și a credibilității comerciantului, cumpărătorii trebuie să fie atenți la modalitățile de livrare oferite de magazinele online. Opțiunile pot include livrarea la domiciliu, la puncte de colectare, ori în automate pentru colete (cum ar fi lockers sau pachetomate). Este important să se cunoască modalitățile de plată la primire (numerar sau POS), termenele de livrare, precum și condițiile speciale pentru produse voluminoase (mobilier, electrocasnice) și modul de soluționare a reclamațiilor legate de integritatea produsului sau starea ambalajului la primire.
Pentru probleme legate de livrare, utilizatorii sunt sfătuiți mai întâi să contacteze magazinul de unde au achiziționat produsul. În cazul în care nu se ajunge la o rezolvare pașnică, pot apela Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor dacă comerciantul este din România sau reprezentantul local al Centrelor Europene ale Consumatorilor pentru locurile din UE. Pentru comercianții din țări non-UE, soluția reclamatiei trebuie verificată conform indicațiilor de pe site-ul comerciantului. Este esențial ca cumpărătorii să păstreze documentele de cumpărare, precum facturi, bonuri sau formulare de livrare.
De asemenea, ANCOM subliniază că nu are autoritatea de a obligă companiile de curierat să retrimită coletul returnat fără costuri suplimentare sau să ofere compensații pentru modul în care au gestionat livrarea. Totuși, instituția poate investigua și sancționa respectarea legislației din sectorul serviciilor poștale în cazul în care se constată abateri.

Fii primul care comentează