românia, bulgaria și grecia au semnat un memorandum de înțelegere pentru dezvoltarea axei de transport care leagă marea egee de marea neagră, unul dintre cele mai importante proiecte de infrastructură regională din ultimii ani. acest proiect are scopul de a îmbunătăți conectivitatea între cele trei țări și de a stimula comerțul și dezvoltarea economică în regiune. documentul stabilește cooperarea între state în cadrul platformei pentru coridorul marea neagră – marea egee și deschide drumul unor investiții majore în infrastructura rutieră, feroviară și fluvială.

în ceea ce privește infrastructura, se vor construi trei noi poduri peste dunăre, care vor fi esențiale pentru conectivitatea dintre nord și sud, precum și pentru fluxurile comerciale și logistice europene. acestea vor include un al doilea pod mixt între ruse și giurgiu, unul la silistra – călărași și un altul la nikopol – turnu măgurele. construirea acestor poduri este privită de autorități ca o investiție cu relevanță continentală, nu doar bilaterală.

proiectul prevede și modernizarea liniilor de feribot oriahovo – bechet, sviștov – zimnicea și silistra – călărași la standarde de utilizare dublă. de asemenea, planul de acțiune atașat memorandumului detaliază trei direcții majore de modernizare a transportului, toate orientate pe axa sud – nord. acestea includ conexiunea dintre atena, sofia, vidin și calafat, extinzându-se spre bucurești și apoi spre europa centrală, precum și legătura dintre alexandroupolis, burgas, varna și constanța, conectând direct marea egee cu marea neagră.

pentru a accelera implementarea proiectului, bulgaria, grecia și românia vor utiliza la maximum finanțările disponibile prin mecanismul pentru interconectarea europei, iar proiectele vor fi extinse și în cadrul viitorului buget multianual 2028 – 2034. autoritățile vor lua în calcul parteneriate public – privat pentru a grăbi implementarea și pentru a evita fragmentarea investițiilor, astfel încât fiecare proiect să producă efect vizibil în economie. în concluzie, memorandumul semnat de cele trei țări reprezintă un pas important spre dezvoltarea unei axe de transport eficiente și strategice care să răspundă cerințelor de transport europene și să ofere europei reziliența de care are nevoie în contextul geopolitic actual.