Ministrul Apărării, Ionuț Moșteanu, a declarat că avioanele de vânătoare au observat drona care a intrat în spațiul aerian al țării și au fost foarte aproape să o doboare. El a explicat că drona zbura foarte jos, iar la un moment dat a mers către Ucraina. De asemenea, ministrul a spus că duminică vor fi efectuate zboruri cu elicoptere în zona respectivă pentru a verifica dacă drona s-a prăbușit pe teritoriul României, însă, de până acum, se știe că a continuat spre Ucraina.

Moșteanu a fost întrebat, într-o emisiune TV, dacă drona a fost doborâtă sau nu. El a răspuns că nu a fost doborâtă, ci radarul a detectat intrarea ei în spațiul aerian. Piloții de avioane de vânătoare au fost trimiși să o urmărească și au fost foarte aproape să o distrugă, dar, la un moment dat, drona a mers spre Ucraina. În urma acestor evenimente, ministrul a precizat că, din punct de vedere legal, legea aprobate în primăvară permite armatei române să doboare dronele care intră în spațiul aerian. Piloții de F-16 au avut această autorizare emisă de Comandamentul Forțelor Întrunite și apoi transmisă Comandamentului Modului Aerian, astfel încât puteau interveni pentru doborârea dronei.

Întrebat dacă au fost mai multe drone sâmbătă seara, Moșteanu a răspuns că, în mod normal, dacă era cazul, ar fi fost mai multe. În realitate, doar una a fost observată, însă se fac frecvent astfel de interceptări, având în vedere provocările repetate din partea Rusiei, care monitorizează zona aproape în fiecare săptămână. De obicei, drone atacă granița nordică a Dobrogei, iar avioane române sau ale aliaților germani efectuează misiuni de poliție aeriană pentru a le intercepta.

Ministrul a mai spus că, după zborurile cu F-16, au fost trimise și două avioane Eurofighter ale Germaniei pentru a le înlocui, întrucât avioanele românești au o durată limitată de zbor.

Legislația militară permite, în prezent, intervenția fără proceduri suplimentare în Consiliul pentru Securitate Națională (CSAT), însă aceste proceduri urmează să fie standardizate în următorul sediu al CSAT-ului. În mod curent, pentru interceptarea aeronavelor cu pilot, ministrul trebuie să aprobe intervenția, iar în lipsa semnalului, decizia poate fi luată de altcineva din comandament, printr-o aplicație de pe telefon.



Sursa articol