Ministerul Educației și Cercetării a anunțat lansarea unui program național destinat testării unor noi planuri și modele educaționale în licee, inclusiv cele private și confesionale. Prin această inițiativă, directorii acestor unități școlare vor avea posibilitatea să propună proiecte inovatoare și alternative de predare, pentru a îmbunătăți planurile curriculare aprobate deja.

„Facem un pas important în procesul de descentralizare în învățământul preuniversitar și sper ca tot mai mulți directori să fie interesați să se implice. Cei din școli vor putea inova și adapta oferta educațională, fiind parte din acest program. Este nevoie să adoptăm o abordare centrată pe nevoile elevilor”, a spus ministrul Daniel David.

Conform Ministerului Educației, liceele de stat, private sau confesionale pot depune candidaturi până pe 5 ianuarie 2026. Sunt eligibile unitățile care funcționează cu frecvență zilnică, inclusiv cele cu predare în limbile minorităților naționale, cele care oferă cursuri intensive sau bilingve, unitățile funcționând pe baza unor acorduri guvernamentale, precum și școlile speciale și cele care implementează alternative educaționale.

Proiectele pilot pot fi adaptate pentru toate tipurile de filiere și specializări din cadrul unei școli, sau chiar doar pentru anumite clase sau programe specifice.

„Este un pas semnificativ în direcția descentralizării în învățământul preuniversitar, iar noi dorim ca un număr cât mai mare de directori să îndrăznească să experimenteze și să implementeze inovații și noi modele curriculare. Avem deja planuri-cadru aprobate, dar dorim ca școlile să fie mai flexibile și să inoveze, pentru a răspunde mai bine nevoilor elevilor. În plus, această pilotare ajută la crearea unei arhitecturi curriculare adaptate fiecărei comunități, astfel încât școlile să devină mai relevante pentru copiii lor”, a adăugat ministrul.

Programul are o durată maximă de cinci ani, timp în care se vor experimenta modele noi de curriculum național structurate pe opțiuni echivalente, menite să atingă aceleași obiective ale învățământului liceal. De asemenea, include mecanisme de testare, pilotare și evaluare a acestor intervenții, precum și implementarea unor modele de management descentralizat.

Durata minimă pentru pilotare este de cinci ani, iar școlile interesate trebuie să depună candidaturile până pe 15 ianuarie 2026.

Toate propunerile trebuie să asigure respectarea drepturilor elevilor și să mențină statutul acestora, garantând accesul la educație, evaluare, transfer, participarea la examenele naționale și alte drepturi ale elevilor înscriși în școlile pilot.



Sursa articol