Noul an școlar începe în România pe 9 septembrie, aducând în atenție și utilizarea uneltelor de inteligență artificială în procesul de învățare. În contextul rapidelor avansări tehnologice, elevii, părinții și profesorii trebuie să înțeleagă modul responsabil de a folosi aceste instrumente pentru a sprijini educația, evitând capcana lenevoirii digitale.

Este esențial ca elevii să adopte o abordare critică și responsabilă în utilizarea AI-ului. Harvard Graduate School of Education recomandă tratarea AI-ului ca pe un partener de învățare, nu ca pe o soluție automată. Astfel, elevii trebuie să solicite explicații detaliate, exemple și feedback, verificând întotdeauna informațiile cu surse de încredere și notițe personale, pentru a menține autonomia în procesul educațional.

Instrumentele de inteligență artificială pot fi extrem de utile dacă sunt folosite pentru sprijinirea înțelegerii și organizării muncii. Unele dintre cele mai eficiente și accesibile unelte pentru elevi includ ChatGPT pentru brainstorming și planificare, Perplexity pentru documentare, sau Khan Academy pentru explicații didactice. Alte opțiuni, precum Wolfram Alpha, Photomath și Desmos, susțin în special domeniul matematic și fizica, oferind explicații și vizualizări pas cu pas.

Recomandările pentru elevi și părinți includ reguli clare de transparență și verificare a informațiilor generate de AI. De exemplu, trebuie notate sursele și modul de utilizare, evitând împărtășirea datelor personale sau a lucrărilor colegilor. În plus, colaborarea cu profesorii este vitală pentru a stabili limite clare privind utilizarea AI-ului în activitățile de evaluare sau proiecte.

Pentru cadrele didactice, integrarea AI-ului trebuie să vizeze stimularea gândirii critice și argumentative. Profesorii pot folosi aceste instrumente pentru a genera ipoteze, cercetări inițiale sau pentru a facilita procesul de feedback și autoevaluare. În învățarea bazată pe proiecte, AI-ul poate reduce timpul dedicat logisticii și poate accentua mentoratul și dezvoltarea competențelor.

Mesajul central pentru începutul de an este clar: AI-ul trebuie folosit pentru a înțelege, organiza și îmbunătăți procesul de învățare. Instrumentele performante sunt cele care sprijină gândirea critică și autonomia elevului, nu cele care înlocuiesc activitatea intelectuală. Folosirea responsabilă a acestor tehnologii poate crește claritatea, ritmul și încrederea în propria muncă.

Este necesar un efort continuu de informare și monitorizare a evoluției tehnologiei. Doar astfel, elevii și profesorii vor putea valorifica în mod responsabil potențialul inteligenței artificiale în procesul educațional.