
Pe fondul unor presiuni din partea industriei auto și a unui context legislativ în schimbare, sectorul automobilistic european solicită ajustarea reglementărilor privind reducerea emisiilor de CO2. În timp ce Uniunea Europeană stabilește obiective ambițioase pentru 2030 și 2035, reprezentanții industriei auto impun o reevaluare a termenelor și a condițiilor pentru atingerea acestor ținte. Acest subiect devine tot mai relevant în contextul creșterii vânzărilor de vehicule electrice și provocărilor concurenței globale, în special a producătorilor chinezi.
Reglementări mai flexibile și adapatarea acestora la realitățile pieței sunt solicitate de Asociația Europeană a Producătorilor de Automobile (ACEA). Sigrid de Vries, director general, a subliniat, recent, în cadrul unei întâlniri cu presa, că actualele norme sunt prea rigide și trebuie modificate pentru a sprijini progresul industriei. Aceasta relevă o nevoie de echilibru între obiectivele de mediu și capacitatea industriei de a se adapta la noile tehnologii.
Unele organizații, precum ACEA și patronatul european al componentelor auto (CLEPA), consideră că implementarea strictă a obiectivelor pentru 2030 și 2035 nu mai este fezabilă în condițiile actuale. În august, acestea au obținut o prelungire până în 2027 pentru reducerea emisiilor raportată la 2025, și intenționează acum să discute condițiile pentru un alt set de ajustări.
Pentru a susține această poziție, sectorul auto european solicită măsuri concrete, precum stimulente pentru creșterea cererii de vehicule electrice, extinderea infrastructurii de încărcare și reducerea costurilor energiei. Acești factori sunt considerați esențiali pentru a spori competitivitatea industriei auto și pentru a liniști temerile consumatorilor. De Vries a menționat și posibilitatea ca, în anumite circumstanțe, termenul de vânzare a mașinilor hibride să fie extins după 2035.
Concurența chineză, reprezentată de companii precum BYD, accentuează presiunea pe industria europeană. Vânzările de mașini electrice cu baterii în UE au crescut semnificativ, BYD depășind Tesla pe piața europeană. În primele șapte luni, vânzările BYD au crescut cu peste 200%, în timp ce cele ale Tesla au scăzut cu peste 40%. Flexibilitatea și adaptabilitatea producătorilor chinezi sunt citate ca motive principale pentru această evoluție rapidă.
Există diferențe de poziție în cadrul industriei. În timp ce unii producători, precum Volvo, susțin un termen-limită mai lung, altele solicită reguli mai permisive pentru a evita eșecul implementării. În plus, unii experți și organizații medicale evidențiază importanța continuării măsurilor contra poluării, pe lângă deciziile legislative.
În privința reglementărilor europene, liderii UE anunță posibile ajustări, dar nu există încă decizii concrete. O dezbatere în Parlamentul European, în cadrul discursului despre Starea Uniunii, poate clarifica viitorul politicilor auto.
Evaluarea subiectului rămâne esențială pentru a înțelege relevanța evoluției continue a industriei auto și a legislației. Monitorizarea atentă a deciziilor și a pieței este crucială pentru a asigura un echilibru între obiectivele de mediu și sustenabilitatea industriei.
Fii primul care comentează