Google va plăti o amendă de 55 de milioane de dolari australieni după ce autoritățile de reglementare din Australia au considerat că gigantul tehnologic a afectat concurența pe piața locală. Decizia vine ca urmare a constatării că Google a plătit cei mai importanți operatori telecom pentru a preinstala aplicația sa de căutare pe telefoanele Android, eliminând astfel opțiunile rivale.

Astfel, autoritatea de protecție a consumatorilor din Australia, Australian Competition and Consumer Commission (ACCC), a evidențiat că înțelegerile semnate între Google, Telstra și Optus între sfârșitul anului 2019 și începutul anului 2021 au avut un impact semnificativ asupra competiției. Operatorii și-au primit o parte din veniturile generate din reclamele Google Search, ceea ce a restricționat accesul altor motoare de căutare pe piața australiană.

Președinta ACCC, Gina-Cass Gottlieb, a afirmat că această decizie va crea oportunitatea pentru mai multe opțiuni de căutare în rândul consumatorilor. De asemenea, a subliniat că astfel de măsuri vor ajuta furnizorii concurenți să obțină vizibilitate și să stimuleze diversitatea serviciilor disponibile.

Deși instanța australiană trebuie încă să aprobe oficial amenda, colaborarea dintre Google și autorități a dus la evitarea unui proces îndelungat. Un purtător de cuvânt al Google a menționat că societatea s-a declarat mulțumită de soluție, explicând că prevederile contestate nu mai sunt în vigoare în contractele actuale.

Compania intenționează să ofere producătorilor de dispozitive Android mai multă libertate în preinstalarea de browsere și aplicații de căutare, păstrând posibilitatea de a concura cu Apple. Operatorii Telstra și Optus au afirmat că nu vor încheia noi acorduri de acest fel cu Google după 2024, simbolizând o schimbare în strategiile lor de colaborare.

Decizia remarcă eforturile autorităților din Australia de a supraveghea practicile anticoncurențiale în sectorul tehnologic. Cazul Google reflectă, totodată, tensiunile din piața globală între marile companii tech și organismele de reglementare. Acesta evidențiază necesitatea monitorizării continue și stabilirii unor reguli clare pentru păstrarea unui mediu concurențial echitabil.

Este esențial ca utilizatorii și factorii de decizie să rămână informați despre astfel de evoluții legislative și de reglementare. Toate aceste măsuri contribuie la consolidarea unui mediu digital transparent și competitiv, în beneficiul consumatorilor.