Situația teatrului Excelsior, unde primarul interimar Stelian Bujduveanu a decis, fără explicații detaliate, să nu prelungească mandatul directorului interimar Vlad Cristache, readuce în centrul atenției un nou scandal din scena culturală a Bucureștiului: reinstalarea actorului George Ivașcu la conducerea Teatrului Metropolis. Potrivit unui raport oficial, numirea sa „din pix” s-a făcut orbește, în ciuda unui document ascuns în arhivă, semnalând probleme grave financiare și contracte discutabile din mandatul anterior.

După controversa de la Teatrul Excelsior, în septembrie, Bujduveanu a acționat similar, înlăturând regizorul Radu Nica și reactivându-l pe George Ivașcu, fondatorul Teatrului Metropolis și fost ministru al Culturii în guvernul Dăncilă.

Ivașcu a fost un susținător activ al Gabrielei Firea în campania electorală din 2020, apoi și-a prezentat demisia în 2022, acuzaând „subfinanțarea cronică”, după cum au relatat surse din administrație.

Depunerea mandatului său a coincis cu finalizarea unui control efectuat de corpul de control al fostului primar Nicușor Dan.

Reacțiile oficiale cu privire la numirea rapidă a lui Ivașcu au lipsit cu desăvârșire. Decizia, semnată de primar pentru un interimat fără concurs, a fost criticată de specialiști și analiști în cultură. În ultimii cinci ani, Primăria Capitalei nu a organizat nicio competiție pentru postul de manager al teatrelor subordonate, ceea ce denotă tendința de politizare a managementului cultural. Această practică afectează atât artiștii, cât și publicul bucureștean.

Campania electorală a adus și ea în discuție situația Teatrului Excelsior. Doi candidați la Primăria Generală, Ciprian Ciucu și Cătălin Drulă, au promis înlocuirea interimatelor cu concursuri de management transparente, pentru revitalizarea culturii bucureștene.

### Contracte controversate la Teatrul Metropolis

Reinstalarea lui George Ivașcu a fost decizia din pix, deși corpul de control al primarului a descoperit multiple abateri și contracte discutabile din perioada 2017-2022. Printre acestea se numără acordarea unor contracte cu firme implicate direct în producțiile teatrale, fără licitație clară.

De exemplu, recuzita pentru premiera „Titanic Vals” a fost asigurată de VIF Regie Teatru SRL, firmă controlată de regizorul piesei, Victor Ioan Frunză. În același timp, costumele au fost achiziționate de la firma deținută de soția regizorului, Grand Adriana PFA. Valoarea acestor contracte s-a ridicat la aproximativ 10.000 de euro, pentru care teatrul a cheltuit în total circa 137.000 de euro în producții, iar încasările din vânzarea biletelor au ajuns doar la 25.000 de euro.

Aceeași problemă s-a repetat și în 2018, pentru spectacole precum „Căreia cu Nebune” și „Livada de Vișini”, cu costuri totale de peste un milion de lei, dar cu justificări documentare incomplete.

Procesele de achiziție pentru decoruri și costume au fost realizate în mod criticat, fiind suspectată preferința pentru anumite firme și lipsa transparenței în procedură. În plus, anumite documente lipseau de viza de legalitate și de certitudine privind conformitatea achizițiilor.

Raportul corpurilor de control atrage atenția asupra faptului că achizițiile multiple se bazau pe firme implicate în proiecte artistice anterioare sau chiar în același spectacol, ceea ce ridică suspiciuni de favoritism și lipsă de competitivitate. De asemenea, recomandă sesizarea Curții de Conturi pentru verificarea contractelor a căror valoare totală atinge aproximativ 60.000 de euro.

### Falsă transparență și promisiuni politice

George Ivașcu susține că toate neregulile au fost clarificate în timpul controlului și că nu s-au luat măsuri concrete de remediere. Întrebat despre posibile verificări ulterioare, nu a răspuns la întrebările jurnaliștilor. Oficialii Primăriei nu au detaliat motivele pentru care nu au fost organizate concursuri pentru managementul teatrelor bucureștene, motivând că inițiative legislative sunt în curs de adaptare.

Într-un context electoral, candidați precum Ciprian Ciucu și Cătălin Drulă și-au exprimat intenția de a goli sistemul de interimări politizate și de a introduce concursuri transparente pentru conducerea teatrelor.

### Controverse și acuzații de abuz

Deciziile recente au fost influențate și de acuzațiile de abuz îndreptate împotriva actriței Mariana Dănescu, și ele au fost făcute publice de regizoarea Lia Bugnar, susținătoare a lui Ivașcu. În urma acestor controverse, primarul a decis ca George Ivașcu să conducă temporar Teatrul Metropolis pentru maximum un an, până la finalizarea unui concurs de management.

### Tăcerea instituțiilor și lipsa de responsabilitate

Reacțiile oficiale ale primăriei au fost lacunare. Nu s-a răspuns clar la întrebările legate de motivele înlocuirii și organizarea de concursuri, primarul menționând doar un articol din Codul Administrativ și menționând că procedurile vor fi ajustate odată cu noile modificări legislative.

În timp ce politicienii promit reforme, controlul și transparența în managementul cultural din Capitală rămân sub semnul întrebării. Dezvăluirile recente arată o tendință de politizare a culturii, afectând atât artiștii, cât și publicul.



Sursa articol