Programul Rabla, Initițiativa Ministerului Mediului pentru subvenționarea autoturismelor noi și nepoluante, va debuta în jurul datei de 1 octombrie, conform ultimelor estimări. Această întârziere vine după declarația ministrului Mediului, Diana Buzoianu, care menționa că programul nu va întârzia mai mult de 1 septembrie.

Ghidul Programului Rabla a intrat în dezbatere publică pe 2 septembrie, iar adoptarea hotărârii de guvern pentru aprobarea acestui ghid este prevăzută pentru 11 septembrie. După adoptare, actul normativ va necesita avize de la ministere, urmat de perioada de înscriere a dealerilor auto care doresc să participe la program.

Ministrul Mediului a explicat că programul trebuie lansat cu câteva zile înainte pentru înscrierea dealerilor noi care doresc să se alăture. Va exista o perioadă de înscriere pentru noii dealeri, urmată de două zile de contestație și două zile pentru rezolvarea contestațiilor, înainte de lansarea efectivă a programului.

Programul Rabla 2025 vine cu o valoare redusă a tichetelor pentru mașinile cu emisii zero, respectiv 3.700 de euro, și un buget drastic redus, de doar 200 de milioane de lei, comparativ cu peste un miliard de lei în anii precedenți.

Românii vor putea cumpăra mașini cu benzină, plug-in hybrid sau electrice, cu finanțare de până la 10.000 de lei pentru mașinile cu benzină, 15.000 de lei pentru cele plug-in hybrid și 18.500 de euro pentru mașinile electrice, cu condiția de a respecta anumite limite de emisii și preț. De asemenea, pot fi finanțate mașini înmatriculate anterior de către dealeri, dar care nu au mai mult de 6.000 de km parcurși și nu au fost înmatriculate cu mai mult de 6 luni în urmă.

Producătorii auto din România, precum Dacia și Ford Otosan, au fost puternic afectați de amânarea programului, care era așteptat să genereze vânzări importante ale noilor modele. Industria auto, cu cele mai mari exporturi din România și cel mai mare număr de angajați, a transmis semnale de alarmă privind impactul masiv al acestei amânări.



Sursa articol