anul școlar 2025 – 2026 începe în condiții dificile, marcat de măsurile de criză fiscal-bugetară. ministrul educației și cercetării, profesorul universitar dr. psih. daniel david, avertizează că aceste măsuri sunt necesare pentru a asigura plata salariilor și burselor până la sfârșitul anului, dar subliniază că ele nu reprezintă reformele pe care le-a propus în raportul qx. educatia a intrat în pachetul i de măsuri fiscal-bugetare pentru că a început activitățile din luna septembrie și măsurile trebuiau să intre în vigoare de la începutul anului școlar/universitar.

măsurile de criză au generat controverse și nemulțumiri în rândul personalului didactic și al elevilor. ministrul david recunoaște că aceste măsuri nu sunt populare, dar subliniază că ele sunt necesare pentru a asigura funcționarea sistemului de educație. el a anunțat că ministerul va continua să lucreze la implementarea reformelor propuse în raportul qx, dar acestea vor fi realizate treptat, pe măsură ce țara va depăși criza fiscal-bugetară.

printre măsurile luate se numără creșterea normei didactice cu 2 ore pe săptămână, reorganizarea rețelei școlare, regândirea limitelor pentru clasele de elevi și regândirea valorii plății cu ora. aceste măsuri au fost luate pentru a asigura o mai bună.funcționare a sistemului de educație și pentru a reduce birocrația. ministrul david a declarat că sistemul de educație are nevoie de resurse suplimentare pentru a putea oferi salarii atractive și pentru a putea implementa programe naționale de infrastructură.

în ceea ce privește bursele, ministrul david a anunțat că fondul de burse va fi mai mare decât în anul 2022 – 2023, dar nu va putea fi comparat cu fondurile de burse din 2023 – 2024 / 2024 – 2025, din cauza contextului politic și legislativ diferit. el a subliniat că ministerul va continua să prioritizeze bursele sociale pentru a putea menține în sistemul de învățământ preuniversitar copiii din mediile defavorizate.

ministrul david a concluzionat că sistemul de educație are nevoie de solidaritate și de acțiuni raționale și decente pentru a putea depăși criza fiscal-bugetară. el a invitat personalul didactic și elevii să confrunte nemulțumirile generate de măsurile de criză și să construiască împreună un viitor mai bun pentru sistemul de educație.

în concluzie, anul școlar 2025 – 2026 va fi unul dificil, dar ministrul david este optimist că, prin solidaritate și acțiuni raționale, sistemul de educație va reuși să depășească criza fiscal-bugetară și să se dezvolte în beneficiul tuturor.