
Ministrul Educației, Daniel David, a afirmat în cadrul unei dezbateri parlamentare că sistemul educațional se află într-o situație critică și că nivelul analfabetismului funcțional ajunge aproape de jumătate din populație, ceea ce reprezintă un pericol pentru securitatea națională. El a avertizat că, dacă nu se iau măsuri, țara riscă să devină o civilizație eșuată, dominată de întuneric cultural.
Ministrul a spus că, deși inițial nu considera prioritară creșterea normei didactice, criza financiar-bugetară a impus această decizie, care constă în adăugarea a două ore suplimentare de predare.
El a subliniat că această problemă este evidentă și pe plan național, afectând salariile, bursele, pensiile și ajutoarele sociale, și că măsurile luate trebuie să se alinieze criteriilor internaționale ale Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică sau ale Uniunii Europene.
„Când un sistem produce aproape 50% analfabetism funcțional, devine o amenințare rațională pentru securitatea țării. Dacă nu suntem atenți, vom ajunge într-o stare de obscurantism, iar cercetarea, dezvoltarea și inovarea vor suferi, transformându-ne, cel mai probabil, într-o colonie tehnologică”, a spus Daniel David.
El a explicat că măsura de creștere a normei didactice a fost implementată ca răspuns la condițiile economice dificile, inspirată de exemple europene, precum normele din Franța, Spania și Irlanda, și evitând alte modele cu un volum de ore mult mai mic, cum ar fi cele din unele țări din vecinătate. Acesta nu a fost însă o reformă prioritară pentru el, recunoscând că inițial nu o considera esențială.
Fii primul care comentează