Accesul adolescenților la platformele online continuă să fie un subiect de actualitate în contextul riscurilor și al provocărilor legate de siguranța și sănătatea mentală a tinerilor. Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, subliniază necesitatea unui cadru echilibrat în România, care să combine libertatea de utilizare a tehnologiilor cu protecția minorilor. El avertizează că interdicțiile totale pot avea efecte contrare, în timp ce controlul parental riguros poate preveni cele mai mari pericole ale expunerii online.

În votul internațional, tot mai multe state analizează restricții pentru a reduce impactul negativ al rețelelor sociale. Australia a fost prima țară care a introdus o interdicție completă pentru utilizatorii sub 16 ani. Cu toate acestea, asemenea măsuri se confruntă cu dificultăți în aplicare și sancțiuni clare, ceea ce ridică întrebări despre eficiența lor în practică. În cazul României, implementarea unor restricții similare ar necesita o dezbatere detaliată și o evaluare a impactului asupra tinerilor.

Problema principală, explică ministrul Daniel David, este tendința adolescenților de a ocoli regulile restrictive. Interdicțiile totale pot determina tinerii să caute soluții alternative, precum folosirea VPN-urilor sau crearea de conturi anonime, ceea ce face ca activitatea lor online să devină invizibilă pentru părinți și profesori. Aceasta crește riscul deexpunere la conținut sensibil și contacte periculoase.

Specialiștii susțin că controlul parental este o soluție mai eficientă. Responsabilitatea pentru protecția online a minorilor trebuie să revină părinților, considerați cei mai în măsură să monitorizeze și să ghideze experiența digitală a tinerilor. Instrumentele digitale pentru control parental, combinate cu o comunicare deschisă în familie, pot discrimina riscurile online.

În viziunea oficialului, educația digitală trebuie adaptată vârstei adolescente și să fie complementară controlului parental. În plus, școala și familia trebuie să colaboreze pentru a dezvolta un sistem responsabil și sigur în utilizarea tehnologiei, evitând restricțiile excesive.

Ministrul Educației evidențiază necesitatea unui model de reglementare adaptat realităților locale. România trebuie să creeze un cadru legislativ construit prin consultare cu specialiști în educație, psihologi și reprezentanți ai industriei tech. Toate aceste eforturi sunt esențiale pentru a realiza un echilibru între libertate și protecție.

În timp ce alte țări aplică măsuri dure pentru restricții, România poate deveni un exemplu de abordare echilibrată. Interdicțiile totale nu reprezintă soluția, ci implicarea părinților și educația digitală reprezintă pași mai eficienți. Problema nu o reprezintă platformele, ci modul în care acestea sunt utilizate în prezent. România trebuie să răspundă acestor provocări printr-un echilibru între protecție și responsabilitate, pentru a transforma riscurile digitale în oportunități de dezvoltare. Este esențială menținerea unei informări continue asupra evoluției acestui domeniu.