Companiile mari din domeniul apărării, precum Rheinmetall și Leonardo, folosesc metode inedite pentru a atrage noii angajați, scrie un cotidian economic.
Astfel, la evenimentele de recrutare, conducătorii acestor firme sunt recunoscuți pentru distribuirea de pachete de prezervative pe care este imprimat numele companiei și mesajul: „Siguranța contează. Întotdeauna și pretutindeni”.

Aceasta reflectă tendințele din Europa, unde producătorii de arme depun eforturi majore pentru a atrage tineri în domeniu, chiar și cu metode neconvenționale, pentru a înlocui lucrătorii tradițional masculini.
Alți angajatori din sector organizează cursuri de yoga, oferă salarii competitive și extind rețeaua de recrutare, convertind chiar și bucătari din restaurante în sudori sau constructori de nave de război. Industria, odată conservatoare, încearcă astfel să-și reîmprospăteze imaginea pentru a atrage specialiști necesari fabricării tancurilor, rachetelor și submarinelor, pentru apărarea continentului.

Producătorii de arme, aflați acum în plină expansiune din cauza comenzilor mari, se grăbesc să angajeze tineri și să reîmprospăteze forța de muncă, inclusiv pe cei recrutați din alte domenii. Totuși, programatorii, inginerii specializați în energie nucleară și chiar instalatorii au alte opțiuni și nu sunt neapărat atrași de cariere din industria armamentului.

„Aceasta este o industrie care anterior nu era atât de atractivă și nu era obișnuită să concureze pentru cei mai buni talente”, a spus profesorul de securitate internațională, Christian Kaunert. „Acum trebuie să se îmbunătățească și să devină mai atractivi pentru tineri.”

Se estimează că, pentru a atinge ținta de alocare a 3% din produsul intern brut pentru apărare (față de 5% stabilit de alianța nord-atlantică), va fi nevoie de până la 760.000 de muncitori calificați în Europa până în 2030. În 2023, numărul de locuri de muncă în domeniu era de aproximativ 1 milion.

Investițiile în domeniu sunt deja în plină derulare, în contextul conflictului din Ucraina și al presiunilor exercitate de fostul președinte american asupra aliaților NATO pentru creșterea cheltuielilor militare. Uniunea Europeană a alocat sute de miliarde de euro pentru modernizarea apărării, iar Germania a făcut din acest sector o prioritate, în timp ce Marea Britanie a redirecționat fonduri din ajutor extern.

Totuși, atragerea și păstrarea specialiștilor rămâne dificilă, având în vedere subinvestițiile anterioare, procesul de industrializare și imaginea publică a industriei armamentului, care nu preferă în mod tradițional tinerii.
Directorul companiei Babcock International a afirmat: „Apărarea a fost o industrie în declin de mult timp. Dacă vrei să gestionezi un punct de lucru cu 500-600 de angajați, trebuie să-ți formezi propriii angajați.”



Sursa articol