
O companie chineză se pregătește să transporte marfă de-a lungul coastei nordice a Rusiei către Europa, o posibilă demonstrație a deschiderii noii rute cauzate de topirea gheții și de schimbările climatice rapide, cu implicații pentru comerțul internațional și mediul înconjurător.
Nava cargo Istanbul Bridge va efectua o călătorie de 18 zile, pornind din portul Ningbo-Zhoushan, cel mai mare din lume, către Felixstowe, în Marea Britanie, fiind însoțită de o navă de spart gheata. Scopul nu este doar o singură traversare, ci stabilirea unui serviciu regulat prin Ruta Mării Nordului a Rusiei, care conectează numeroase porturi din Asia și Europa.
Expertul Malte Humpert, reprezentant al Arctic Institute, explică: „Imaginea de ansamblu este că Arctica se deschide. Acum douăzeci de ani era acoperită de gheață, dar pe măsură ce se topește, devine tot mai accesibilă și atrage interes.”
Humpert subliniază că efectele pot fi mai semnificative decât cele ale rutelor tradiționale de transport maritim: „Arctica devine prima zonă unde schimbările climatice modifică rapid și activ harta geopolitică, datorită resurselor și posibilității de a accesa noi rute maritime. Fără schimbările climatice, această discuție nu s-ar fi purtat. Rusia nu ar produce petrol și gaze derulate în Arctica, iar China nu ar trimite nave în această regiune.”
Deocamdată, comerțul global continuă să folosească principalele rute tradiționale, precum Canalul Suez, Marea Mediterană și porturile din Singapore.
Expertul în transport maritim Peter Sand afirmă: „Ideea de a utiliza Arctica nu este nouă. A fost dezbătută și încercată de mai multe ori în ultimele decenii, iar China a promovat-o recent. Au făcut astfel de demonstrații și în trecut, iar acum încearcă din nou.”
Călătoriile anterioare ale Chinei în această regiune erau mai simple, fiind exclusive între porturile chinezești și orașe precum Hamburg sau Sankt Petersburg. Însă noua rută implică trecerea prin patru porturi din China, apoi prin Arctica, înainte de a ajunge în Marea Britanie, Rotterdam, Hamburg și Gdańsk, fiind similară cu o rută comercială obișnuită.
Fii primul care comentează