Recent, China a reușit să depășească recordul mondial pentru viteza trenurilor electrice, după ce prototipul trenului CR450 a atins în teste preliminare o viteză de 453 km/h. Această performanță plasează China în topul celor mai rapide trenuri de pe șine, demonstrând avansuri semnificative în tehnologia feroviară modernă.

Trenul CR450, descris ca fiind cel mai rapid tren electric cu unități multiple din lume, a fost testat intens în ultimele luni. În timpul acestor teste, două unități au trecut fiecare pe lângă cealaltă cu o viteză combinată de 896 km/h, o performanță remarcabilă pentru transportul feroviar convențional. Cu toate acestea, viteza de circulație pentru pasageri va fi limitată la 400 km/h după intrarea în service, urmând a fi necesari încă 600.000 km de teste pentru siguranță.

Viteza record a CR450 depășește performanțele trenurilor europene și americane, precum TGV-ul francez, care a atins 574,8 km/h în 2007, și trenul Eurostar, care atinge acum 334,7 km/h. În comparație, cel mai rapid tren din Statele Unite, Acela, are o viteză maximă de 257 km/h. În plus, trenurile cu levitație magnetică (maglev) din China ating viteze mult mai mari în teste, recent atingând 650 km/h, însă acestea funcționează pe principii diferite de cele convenționale.

Performanțe și tehnologii comparate

  • Trenul CR450 cântărește cu 10% mai puțin decât modelul CR400, circulând deja cu 350 km/h.
  • Frânele îmbunătățite permit menținerea distanțelor de siguranță, în condiții de viteză mare.
  • Trenurile maglev chinezești ating în teste peste 600 km/h, dar uzual funcționează la viteze de până la 505 km/h.
  • În Europa, cel mai rapid tren de pe șine este TGV-ul francez, cu o limită de 574,8 km/h.

Evoluția tehnologică și tendințele globale

China și Japonia continuă să inoveze în domeniul trenurilor de mare viteză și levitație magnetică. Trenul cu levitație magnetică L0 din Japonia, de exemplu, a atins în teste 603 km/h și va putea reduce timpul de călătorie între Tokyo și Osaka la circa 67 de minute.

În timp ce trenurile magnetice promit viteze extrem de mari, trenurile convenționale cu tracțiune pe șine, precum CR450, asigură un echilibru între performanță și fiabilitate, fiind pregătite pentru exploatarea comercială.

Este evidențiată astfel o tendință clară de creștere a vitezei trenurilor la nivel mondial. Menținerea informației actualizate despre aceste evoluții devine esențială pentru înțelegerea potențialului și limitărilor tehnologic. Monitorizarea continuă a inovațiilor contribuie la o percepție realistă asupra progresului transporturilor feroviare.