
Bulgaria, Turcia și România intenționează să colaboreze pentru dezvoltarea unor noi conexiuni rutiere și feroviare, menite să sprijine fluxul tot mai mare de trafic între cele trei țări. În plus, aceste proiecte vor întări poziția regiunii ca un important centru logistic între Europa, Orientul Mijlociu și Caucaz. În cadrul acestor inițiative se află și construcția unui nou pod peste Dunăre, între localitățile Călărași și Silistra.
Anunțul a fost făcut în cadrul unei întâlniri trilaterale la care au participat reprezentanți de rang înalt din Bulgaria, Turcia și România: vicepremierul și ministrul bulgar al Transporturilor, Grozdan Karadjov; ministrul turc al Transporturilor și Infrastructurii, Abdulkadir Uraloğlu; și secretarul de stat român pentru transporturi, Horațiu Cozma.
Grozdan Karadjov a menționat că, în prezent, majoritatea traficului dintre Bulgaria și Turcia trece prin punctele de frontieră Kapitan Andreevo și Lesovo, iar circulația dintre Bulgaria și România, în principal, se desfășoară pe la punctele de frontieră Ruse și Vidin. Capacitatea acestor legături se apropie de limita, ceea ce duce frecvent la blocaje și întârzieri în livrări. Potrivit lui, traficul rutier din și către Bulgaria crește anual cu peste 20%, iar și conexiunile feroviare între cele două țări au ajuns la capacitatea maximă pe linia modernizată Svilengrad – Plovdiv. Datorită acestor constrângeri, este nevoie de soluții rapide, întrucât se estimează că volumul de trafic va dubla în următorii cinci ani dacă trendul continuă.
Ministrul bulgar a subliniat, de asemenea, cât de vulnerabilă este conectivitatea de transport cu vecinii, evidențiind reabilitarea podului de peste Dunăre de la Ruse și cozile imense generate de această problemă. Pentru a evita astfel de situații, este nevoie de rute alternative, atât rutiere, cât și feroviare, pentru a păstra stabilitatea lanțurilor logistice.
Karadjov a evidențiat că proiectul Autostrăzii Mării Negre, ce va lega Istanbulul de Varna, România, Moldova și Ucraina, reprezintă o extensie naturală a Coridorului Sudic de Transport, considerând această conexiune o prioritate pentru cele trei națiuni. În cadrul discuției, s-a stabilit și determinarea punctului cel mai nordic al autostrăzii, eventual în localitățile Durankulak, Kardam sau Silistra. De asemenea, se propune construirea unui al doilea pod peste Dunăre în zona Silistra – Călărași, pentru a spori legăturile nord-sud.
Reprezentantul Turciei, Abdulkadir Uraloğlu, și-a exprimat sprijinul pentru o cooperare mai strânsă între cele trei țări, inclusiv prin parteneriate public-private și proiecte comune cu instituțiile financiare internaționale. În cadrul întâlnirii bilaterale, s-a discutat și despre un proiect pentru o a doua linie feroviară pe ruta Svilengrad – Plovdiv, menită să înlocuiască linia actuală, utilizată în proporție de 90%. De asemenea, s-a vorbit despre un alt proiect de conexiune pe ruta Edirne-Hamzabeyli – Lesovo – Iambol, ce va oferi o alternativă pe direcția sud-nord și va reduce presiunea logistică din regiune.
Fii primul care comentează