Guvernul Bulgariei și-a modificat joi declarațiile, afirmând că nu există dovezi care să susțină că Rusia ar fi interferat cu semnalele GPS ale avionului președintei Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, în momentul aterizării sale pe aeroportul din Bulgaria, duminică. Inițial, guvernul bulgar susținuse că a avut loc un astfel de bruiaj, dar acum a renunțat la această afirmație, conform unui articol publicat de o publicație specializată în știri politice și europene.

Premierul bulgar Rosen Jeliazkov a explicat în Parlament că avionul nu a fost afectat de un bruiaj, ci doar a avut o pierdere parțială a semnalului, caracteristică frecvent întâlnită în zonele cu multă aglomerație. “După verificarea înregistrărilor de la bord, am constatat că pilotul nu a semnalat probleme. Aeronava a stat în zona de decolare timp de cinci minute, în timpul căreia semnalul a fost de calitate bună”, a precizat el în fața parlamentarilor.

Anterior, prim-ministrul afirmase că perturbarea semnalului GPS a fost cauzată de efectele neintenționate ale războiului electronic asociat conflictului din Ucraina. Viceprim-ministrul și ministrul transporturilor, Grozdan Karadjov, a negat și el existența unor dovezi concrete privind bruiajul semnalului avionului oficial.

„Conform datelor și înregistrărilor radio, civile și militare, nu există niciun fapt care să susțină afirmația că semnalul GPS al avionului a fost întrerupt”, a declarat el pentru postul de televiziune local, bulgar.

Un incident publicat de o publicație economică internațională arată că, în timpul unui zbor al unui avion chiriat de Comisia Europeană spre Bulgaria, semnalul GPS s-ar fi pierdut pe măsură ce aeronava se apropia de aeroportul din Plovdiv. În relatare, un reporter la bordul avionului a menționat că, pentru aterizare, s-a folosit hărți manuale și a mai fost citat un oficial care a afirmat că aeronava a zburat deasupra aeroportului timp de o oră. Atât Bruxelles-ul, cât și Sofia, au reacționat rapid și au acuzat Rusia de o “interferență flagrantă”.

Acest incident a fost pe prima pagină a ziarelor din Europa și a stârnit reacții din partea unor lideri internaționali, printre care fostul președinte american Donald Trump și secretarul general al NATO, Mark Rutte.

Cu toate acestea, în zilele următoare, analiști politici și experți în securitate au pus la îndoială detaliile relatate. Analizele de urmărire a zborurilor arată că semnalul GPS nu a fost niciodată complet pierdut, iar aterizarea avionului a fost întârziată doar cu câteva minute. De asemenea, datele publice indică faptul că același avion a fost afectat de bruiaj GPS o zi înainte, deasupra țărilor baltice, dar nu și în Bulgaria.



Sursa articol