Curtea Constituțională a României a stabilit că Guvernul și-a angajat răspunderea asupra Legii privind eficientizarea activității unor autorități administrative autonome cu respectarea art.114 din Constituție, întrucât a reglementat eficientizarea activității Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei, Autorității de Supraveghere Financiară și Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații și a justificat atât urgența, cât și necesitatea adoptării legii.
De asemenea, Curtea Constituțională a constatat că legiuitorul are competența de a stabili măsuri legislative referitoare la reducerea numărului de posturi și la reducerea nivelului salariilor de bază și/sau indemnizațiilor personalului unor autorități administrative autonome, iar prevederile care stabilesc aceste măsuri sunt constituționale. Printre argumentele invocate, se regăsesc considerente legate de autonomia autorităților administrative autonome, precum și de posibilitatea de a reduce cheltuielile beneficiind de susceptibilitate la un control competent al unor chestiuni care vizează strict domeniul de competenta a Curții Constituționale.
Cu privire la criticile de neconstituționalitate extrinsecă, care au privit condițiile în care poate fi angajată răspunderea Guvernului și lipsa unei motivări reale în expunerea de motive a legii, Curtea a constatat că angajarea răspunderii Guvernului în fața Parlamentului asupra unui proiect de lege este o procedură prevăzută de Constituție, urgența și necesitatea adoptării legii au fost justificate de Guvern și au avut în vedere asigurarea sustenabilității financiare a României. Nu are competența să exercite un control de constituționalitate asupra modului de redactare a expunerii de motive a legii concepute de Guvern [art.1 alin.(5)].
Criticile de neconstituționalitate intrinsecă au vizat chestiuni legate de reîncadrarea personalului pe funcții, de interpretarea și aplicarea legii, de reducerea salariilor de bază și/sau indemnizațiilor și de autonomia autorităților administrative autonome. Curtea a considerat că legiuitorul are competența de a stabili măsuri legislative referitoare la reducerea numărului de posturi și la reducerea nivelului salariilor de bază și/sau indemnizațiilor personalului unor autorități administrative autonome, iar prevederile care stabilesc aceste măsuri sunt constituționale. Totodată, s-a arătat că autonomia autorităților administrative autonome nu reprezintă un concept absolut, iar activitatea și funcționarea autorităților administrative autonome este stabilită de legiuitorul organic [117 alin.(3)].
Decizia Curții Constituționale este definitivă și general obligatorie, iar argumentele reținute în motivarea soluției pronunțate vor fi prezentate în cuprinsul deciziei, care se va publica în Monitorul Oficial al României, Partea I. Această decizie este importantă pentru înțelegerea contextului juridic și a limitărilor drepturilor personalului din cadrul autorităților administrative autonome, subliniind rolul activ al legiuitorului în stabilirea măsurilor legislative care vizează eficientizarea și reducerea cheltuielilor în sectorul public. Pe măsură ce evoluează contextul socio-economic, astfel de decizii Curtii Constituționale vor continua să ofere îndrumări necesare în ceea ce privește echilibrul necesar între restricțiile financiare și protecția drepturilor individuale.

Fii primul care comentează