
Wizz Air își retrage activitatea din regiunea Golfului Persic, în timp ce compania islandeză Play Airlines renunță la zborurile transatlantice pentru a se concentra pe destinații din litoralul european. Norse Atlantic Airways din Norvegia împrumută din ce în ce mai mult avioanele sale altor operatori aerieni. După peste jumătate de secol, Southwest Airlines, o companie emblematică, își încetează practicile de alocare gratuită a locurilor. În același timp, IndiGo, companie aeriană în plină expansiune în India, expandă serviciile către zboruri intercontinentale și introduce o clasă premium. În plus, compania americană Spirit Airlines avertizează asupra riscurilor legate de lichiditate în lunile următoare, conform ziarului Corriere della Sera citat de radio din România.
Anul 2025 pare să fie unul decisiv pentru modelul low-cost în aviație. Marile companii precum Ryanair și easyJet păstrează stabilitatea, însă multe alte companii se confruntă cu dificultăți și încearcă să-și restaureze poziția. Scott Kirby, CEO-ul United Airlines, a afirmat recent că „modelul low-cost este mort. Este un model teribil. Îmi pare rău să spun asta”, chiar dacă United continuă să fie profitabil, în special datorită clienților business.
Kirby a criticat această abordare, menționând că „modelul low-cost era: să păcălești clienții, să-i înșeli, să-i convingi să cumpere, apoi să le percepi taxe suplimentare neprevăzute, ascunse sub un limbaj juridic dificil”. Potrivit acestuia, deși această strategie putea funcționa în trecut pentru anumite companii, acum acestea au nevoie de clienți fideli, pe care însă nu-i au întotdeauna.
În vara trecută, Ed Bastian, CEO-ul Delta Air Lines, a declarat în mod indirect că modelul low-cost este depășit, afirmând că nu se poate continua să se înregistreze pierderi dacă o companie nu se află în vârful lanțului trofic al industriei aeronautice. El a subliniat că operatorii care nu ating rentabilitatea nu vor mai putea continua funcționarea cu modelele actuale.
Directorul general al United a afirmat că „modelul low-cost se bazează pe escrocherie”, întrebând ce se întâmplă cu companiile europene Wizz Air, Play Airlines și Norse Atlantic, precum și cu cele americane Spirit și Southwest, în contextul industriei de transport aerian low-cost. În acest context, se observă o luptă acerbă pe prețuri.
Fii primul care comentează